Zelfbouw SDR transceiver project: HA-SDR Versie II.

Rev: 6 april 2010; RF-amp gewijzigd in MSA1105.

AANWIJZINGEN VOOR DE BOUW

Ingangs en uitgangstrafo van het RFE-board.
In de originele onderdelenlijst staan trafo's van Mini-Cirquits genoemd. Deze trafo's zijn eenvoudig zelf te wikkelen zoals in de bouwbeschrijving van versie 1 ook al staat aangegeven. Twee ringkernen worden meegeleverd hiervoor.
T2 is de ingangstrafo en bestaat uit 3 windingen van 8 slagen die trifilair gewikkeld worden met getwiste draden. De ingang is één wikkeling, de uitgang zijn twee wikkelingen is serie.

De trafo aan de uitgang wordt ook trifilair gewikkeld, 5 slagen. Daarna één wikkeling met 3 slagen extra.
Door de twee 5-slagen wikkelingen in serie te schakelen wordt de 10 slagen wikkeling verkregen:

Hier is te zien hoe de trafootjes op het RFE board eruit zien.

Door op onderstaande afbeelding te klikken kunne twee bestanden gedownload worden die op A4 uit te printen zijn. Hierdoor zijn de componenten goed af te lezen aan de soldeerzijde van het RFE board. In de originele bouwbeschrijving ontbreken die.

De externe infolink is: http://home.mnet-online.de/brandl/New_RFE_V09/New_RFE_V09.htm
Hier is ook actuele informatie te vinden met eventuele wijzigingen.

Door op onderstaande afbeelding te klikken kom je op de download pagina, hier staan ook alle relevante files van Versie 2.
Ook is een nieuwe versie van de onderdelenlijst gepubliceerd, enkele details zijn veranderd en geven meer duidelijkheid.
De verschillen / updates zijn blauw gemarkeerd.
Onderstaande foto is gemaakt van het serienummer 2 die nu klaar is en werkt!
De rechtse print onder is het DDS-board, daarboven het nieuwe RFE board.
Links boven is het nieuwe voedingsprintje te zien en links onder de 25 Watt eindtrap.

Vergeet niet onderstaande wijziging op het RFE-board aan te brengen.

De Amidon Toriod (ringkernen) spoelen voor het bandpassfilter moeten zelf gewikkeld worden. In de onderdelenlijst is aangegeven hoeveel windingen per spoel gelegd moeten worden. De Toroids hebben de kleur rood/bruin of geel. Voor enkele spoelen maakt het niet uit welke van deze gebruikt worden. Het aantal windingen veranderd dan wel! Dit is in de onderdelenlijst aangegeven.
Begin met de hoogste en de laagste spoelen en kijk dan welke kleur er over blijft voor de middelste spoelen.
In de onderdelenlijst is het standaard aantal spoelen opgenomen. De print heeft echte mogelijkheden om voor een of meer banden extra spoelen te plaatsen om het filter zo scherper te maken Op bovenstaande foto zijn alle extra filterspoelen geplaatst.

De spoelen van het laagdoorlaatfilter zitten in het onderdelenpakket en zijn dus géén toroids maar zijn SMD spoelen aan de onder(soldeer)zijde van het board.

De HF connectoren worden niet meegeleverd. De bouwer heeft de vrijheid om hier SMA, SMB of MCX chassisdelen toe te passen of de coaxkabels er rechtstreek in te solderen. Een goede leverancier voor deze hardware is Cees PA0KBT.

Voor de RF preamp is in ons project nu gekozen voor de MSA1105 MMIC van Agilent.
Deze heeft een ruisgetal van 3,6dB een gain van 12,5 dB en een 1dB compressiepunt van 17,5dBm. Dergelijke versterkers zijn altijd een compromis tussen grootsignaal gedrag en ruisgetal. Indien een andere versterker wordt toegepast moeten de weerstanden R18 en R19 (56 Ohm) ook veranderd worden om de juiste instelling te krijgen. Het mooie is dat de versterking van deze MMIC tijdens de calibratie procedure in de setup van Power-SDR wordt gecompenseerd in de aanwijzing. Daardoor blijft de signaalsterkte aanwijzing altijd juist.

DDS Board:

De weerstanden rond de INA163 versterker(s) zijn door mij gewijzigd. De juiste waarden zitten in het onderdelenpakket.
R5, R6 zijn 330 Ohm, R21 e R22 zijn 3k3. Hierdoor sluit het signaalniveau beter aan bij de gevoeligheid en dynamisch bereik van de geluidskaart.
Deze modificatie is ook aan te bevelen voor de Versie 1 SDR, immers het schema van deze versies is gelijk.

Op het forum staat onderstaande tekst:

Du kannst getrost die Baumappe für das alte Hauptboard benutzen.
Einzige Änderung: Auf altem Board waren oben rechts 2 1K Widerstände. Auf neuem B ist jetzt der eine Widerstand rechts oberhalb des Übertragers und der 2 auf der Rückseite.
Zwischen den beiden FST 3253 liegen 2 mal 100nF.

De twee 100nF c's zijn niet benoemd op de print en zitten meteen links van de ingangstrafo.

 

POWER SUPPLY:

Het voedingsprintje geeft alle benodigde voedingsspanningen, tw: + 10V, -10V, +12V, +5V, en 2 x + 3,3V. De +10V en -10V zijn bij benadering en kunnen variëren tussen 9 en 11 Volt.
De ingangsspanning moet een gestabiliseerde voeding zijn van 12,5 tot 13Volt, 0,5A.

Hier de voedingsprint componentenzijde en onderzijde. Door op de linker foto te klikken kan het schema gedownload worden.

Duidelijk is te zien dat er enkele draadjes gelegd moeten worden en er nog drie 100n SMD condensatoren aan de onderzijde geplaatst moeten worden.
Dit is extra HF ontkoppeling naar massa.

De laatste pakketten, > 2012, worden / zijn geleverd met een nieuw ontwerp van de print waardoor geen modificaties meer nodig zijn.

 

GALERIJ

De SDR ingebouwd in een Schroff behuizing (Vlooienmarkt!)

Op de grote foto is te zien dat het DDS-board onder het RFE-board is geplaatst, hiertussen is een aluminium tussenschot geplaatst dat natuurlijk ook van printplaat gemaakt kan worden. Het geheel is gemonteerd op een stevige aluminium plaat die als tussenframe dient. Aan de onderzijde is de voedingsprint geplaatst en is ruimte voor de eindtrap. De printen zijn geplaatst op M3 draadbussen uit computers en ander sloopmateriaal.

Ik heb hier gekozen voor de aansluiting met de 3,5mm jacks en zo een verloop gemaakt naar de 15 polige sub-D connector op de achterkant van de kast. Op deze connector kan rechtstreeks de kabel van de Delta-44 audiokaart aangesloten worden zodat de onhandige breakout-box overbodig is.

Intussen zijn de eerste verbindingen met 25 Watt gemaakt op 80 meter!

Aansluitingen van de Delta-44 audiokabel:

1: Ch1 out (links naar externe luidspreker)
2: Ch 2 out (rechts naar externe luidspreker)         9: Ch 1 & 2 GND
3: Ch 3 out (links LS in op DDS)                         10:
4: Ch 4 out (rechts LS in op DDS)                       11: Ch 3 & 4 out GND
5:                                                                         12:
6: Ch 2 in (rechts Line in op DDS)                       13: Ch 1 in (links Line in op DDS)
7: Ch 3 & 4 in GND                                            14: Ch 1 & 2 in GND
8: Ch 4 in (rechts Mic in op DDS)                        15: Ch 3 in (links Mic in op DDS)

Van de 3,5mm jack zijn de aansluitingen: Tip = links, ring = rechts.

 

De operationele 25 Watt SDR:

Hier is de drukte op 40 meter tijdens de PACC Contest goed te zien.

Naar PE0SSB index